خلاصه طرح نظام جامع تامین مالی واحدهای اقتصادی استان فارس

 

طی سالیان گذشته، دولت و بازار پول منابع اصلی تأمین مالی شرکت­ها و پروژه ­های سرمایه ­گذاری بوده ­اند اما در حال حاضر که به دلایل مختلف و به واسطه اجرای سیاست­های خصوصی ­سازی نقش دولت در این حوزه بسیار کمرنگ شده، بهترین گزینه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده از مدل های نوین مبتنی بر سرمایه و همچنین جذب سرمایه گذار خصوصی می باشد که با توجه به موارد ذیل اهمیت پرداختن به این روش ها بیشتر مشخص می شود. 

1- نیاز روز افزون واحدها اقتصادی کشور به جذب سرمایه 

2- عدم شناخت الزامات و جزئیات اجرایی تامین مالی از طریق روش های مبتنی بر سرمایه

3- باورهای غلط در مورد روش های تامین مالی مبتنی بر سرمایه 

 

بدون شک یکی از مهمترین و شایع ترین باورهای غلط این است عموما تصور می شود جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه، الزاما به معنی ورود شرکت یا پروژه به بستر بازار بورس کشور است در حالیکه مطلقا اینطور نیست. باید به این مهم توجه ویژه داشت که هر چند بازار بورس بهترین تسهیلگر و مهمترین نهاد ناظر بر این روش ها است اما خود این نهاد ذیل یک قانون بالادستی بنام  قانون تجارت شکل گرفته که در همان قانون اجازه فعالیت هایی بصورت کاملا قانونی و شفاف را در مورد جذب سرمایه از طریق روش های مبتنی بر سرمایه را در خارج از بستر بورس صادر کرده که بدلیل عدم آگاهی و شناخت کافی در این حوزه، این روشها کمتر مورد استفاده قرار میگیرند که روش های مد نظر شرکت امیدجوانان در این طرح کاملا منطبق با این موارد بوده و هر چند پیاده سازی آنها در نهایت بصورت سیستمی زمینه را برای ورود پروژه ها به بورس فراهم میکند اما الزاما نیازی به تحقق شرایط سخت گیرانه، زمانبر و گاها غیر ممکن ورود به بورس را نداشته و در عین حال مزایایی دارد که سرمایه گذاری را برای هر دو طرف سرمایه گذار و سرمایه پذیر جذاب تر می‌کند. 

لذا با توجه به موارد فوق شرکت امید جوانان در راستای تسهیل و ایجاد بستر حرفه ای جذب سرمایه برای واحدهای اقتصادی استان فارس، همکاری هایی را در قالب تفاهم نامه با دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استان و همچنین قرارگاه سرمایه گذاری کوثر استانداری فارس آغاز کرده و با مطالعات انجام شده و شناسایی چالش های جذب سرمایه در این استان، برنامه عملیاتی خود را در قالب یک طرح جامع در 8 گام اجرایی به شرح ذیل تدوین و تقدیم نموده و آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در اجرای این برنامه اعلام نموده است. 

 

گامهای اجرایی

1- دعوت از ادارات و ارگانهای موثر در شناسایی، ساماندهی مشکلات واحدهای اقتصادی استان معرفی واحدها و پروژه های نیازمند سرمایه به این کارگروه از جمله :

  • اداره کل صنعت و معدن استان
  • اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان
  • اداره کل ورزش و جوانان
  • اداره کل جهاد کشاورزی استان

2- بررسی، سطح بندی و آرشیو واحدها و پروژه های نیازمند سرمایه بر اساس استانداردهای طرح.

3- تعیین نواقص و الزمات مورد نیاز جذب سرمایه برای هر پروژه با توجه به اهداف طرح.

4- الزام واحدها و پروژه های سرمایه پذیر به رفع نواقص و تهیه الزامات و زیر ساخت‌های حرفه‌ای و قانونی جذب سرمایه در پنج حوزه اثر گذار شناسایی شده در مراحل مطالعات طرح.

5- شناسایی و سطح بندی سرمایه گذاران و اقشار سرمایه دار با روش های نوین طرح.

6- انجام اقدامات موثر برندیگ در راستای معرفی پروژه ها و واحدهای سرمایه پذیر بر اساس استانداردهای مشخص طرح.

7- تدوین بسته های نوین، متنوع، ارزنده و پربازده سرمایه گذاری در سطوح خرد تا بسیار کلان.

8- ارائه بسته‌های سرمایه گذاری فوق به سرمایه گذاران استان در سطوح مختلف جهت تزریق به واحدهای مورد نظر با روش های مندرج در طرح.

 

اهمیت عملیات برندینگ پروژه های سرمایه پذیر

بدون شک یکی از کلیدی ترین و مهمترین عوامل موثر در مسیر جذب سرمایه، برند شرکت یا پروژه سرمایه پذیر می باشد. متاسفانه در بیشتر موارد فراموش می شود که جذب سرمایه نیاز به ایجاد تصویری شفاف، واقع بینانه و منصفانه از فرصت های سرمایه گذاری و جذابیت های پیش رو در طرح دارد که صرفا بواسطه انجام فعالیت های برندینگ محقق خواهد شد.

برندینگ باعث ایجاد تصویر مثبت در سطح عمومی، ایجاد حس اعتماد در بین مخاطبان و سرمایه گذاران، ایجاد اعتبار، افزایش ارزش سهام و بسیاری موارد دیگر می شود که هر یک نقش بسزایی در امکان یا تسهیل جذب سرمایه و سرمایه گذار و خصوصا افزایش قابلیت‌های رقابتی خواهد داشت.

لذا انتخاب استراتژی های برندینگ متناسب با ظرفیت ها، نیازها و خصوصیات سرمایه پذیر و بازار بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

در این راستا شرکت امیدجوانان در نظر دارد با تهیه یک جنگ ویژه اقتصادی با حدود 200 قسمت مشخص و برنامه ریزی شده در طی 4 سال که با مشاوره مدیران و متخصصان بنام و مطرح کشوری اجرا خواهد شد و به لحاظ تم و محتوا تا کنون در کشور سابقه نداشته، چالش های کلیدی تامین مالی پروژه ها و واحدهای اقتصادی نیازمند سرمایه را در سطح استان بصورت دقیق و حرفه ای بررسی و رفع نماید .

یادآور می شود راهکار ارائه شده بدلیل مزایای ذیل همواره در دنیا بعنوان یکی از کارآمدترین راهکارهای برندینگ بوده که دست آوردهای فراوانی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

1- معرفی صحیح و اصولی واحدها و پروژه های سرمایه پذیر.

2- ایجاد تصویری شفاف، واقع بینانه و منصفانه از فرصت های سرمایه گذاری و جذابیت های پیش رو برای سرمایه گذاران.

3- آموزش و ترویج اصول و قواعد سرمایه گذاری صحیح برای عموم.

4- شفاف سازی و نهادینه سازی مزایا و فرهنگ سرمایه گذاری صحیح از جمله ایجاد اشتغال پایدار.

 

نتیجه گیری

بدیهی است با انجام صحیح و اصولی این موارد نه فقط معضلات و چالش های پیش روی جذب سرمایه صحیح و اصولی برای پروژه ها و واحدهای اقتصادی در سطح استان از بین خواهد رفت، بلکه ریل گذاری و بسترسازی ارزشمندی برای ایجاد یک نظام جامع و هدفمند تامین مالی، رونق و احیای پروژه ها و واحدهای اقتصادی استان  انجام خواهد شد که همیشه قابل استفاده خواهد بود. بعلاوه پیاده سازی صحیح راهکارهای فوق قطعا باعث  معرفی استان فارس، بعنوان استانی پیشرو و خلاق در تامین مالی و برندینگ واحدهای اقتصادی در سطح کشور خواهد شد که منجر به تسهیل در جذب سرمایه، ایجاد رونق و توسعه پایدار همه جانبه استان پهناور فارس خصوصا در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد شد که افتخار دیگری خواهد بود برای مدیران مدبر و دلسوز استان فارس.

 

 

 

 

 

 

 

در تماس باشید

آدرس :   مجتمع بین الحرمین ، بلوک A ، طبقه 1 ، واحد A20

تلفن :      1101 333 0902                

ایمیل:     info@omidjavanan.com

شرکت امید جوانان

در صورتیکه به اطلاعات بیشتری درباره مجموعه امیدجوانان، خدمات و یا سرمایه گذاری

نیاز دارید، کارشناسان ما همه روزه آماده پاسخگویی و انجام هماهنگی‌های لازم هستند.