جایگاه مدیریت استراتژیک در توسعه سازمان


: 250

گام نخست راهکار توسعه سازمانی شرکت امیدجوانان به شناسایی، تعریف و اجرای استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بلندمدت برای سازمان می‌پردازد. این فرآیند شامل تحلیل محیطی، تعیین اهداف، طراحی مدل توسعه، ارزیابی و کنترل عملکرد می‌باشد

گام اول : مدیریت استراتژیک 

گام نخست راهکار توسعه سازمانی شرکت امیدجوانان به شناسایی، تعریف و اجرای استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بلندمدت برای سازمان می‌پردازد. این فرآیند شامل تحلیل محیطی، تعیین اهداف، طراحی مدل توسعه، ارزیابی و کنترل عملکرد می‌باشد. در این مرحله سازمان قادر خواهد شد به طور مؤثر به تغییرات محیطی پاسخ دهند و از منابع خود بهینه استفاده کنند.

در مقابل سازمانهایی که بدون توجه به موارد فوق به فعالیت خود ادامه می‌دهند بحران‌ها و چالش‌های بسیار را تجربه کرده یا خواهند کرد که در نهایت منجر به افزایش آسیب پذیری و تضعیف جایگاه سازمان در بازار خواهد شد. در ادامه چند مورد از مهمترین این مشکلات را بررسی می کنیم

 

مدیریت استراتژیک امیدجوانان چیست ؟ 

مدیریت استراتژیک شرکت امیدجوانان فرآیندهایی را تعریف میکند که سازمان بتواند از آن برای تعریف و اجرای استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بلندمدت خود استفاده کند. مدیریت استراتژیک شرکت امیدجوانان به سازمان‌ کمک می‌کند تا با برنامه‌های جامع و دقیق به طور مؤثر به تغییرات و تهدیدات محیطی پاسخ داده و از منابع خود با بهینه‌ترین حالت ممکن در راستای ایجاد ثبات و توسعه همه جانبه در سازمان استفاده کنند.

 

 

مهمترین عوارض بی توجهی به مدیریت استراتژیک 

 

1- عدم تعیین و طراحی مدل، راهکار و فرآیندهای توسعه سازمان که منجر به برنامه ریزی برای ایجاد یا تشخیص فرصت‌ها و ابزارهای از پیش تعیین شده برای توسعه سازمان و در نهایت سرعت نزدیک به صفر توسعه خواهد شد.

2- عدم تعیین، شفاف سازی و اولویت بندی فعالیت ها که منجر به سردرگمی های پنهان مدیریتی، پراکندگی منابع و عدم انطباق منابع با اولویت ها خواهد شد.

3- عدم امکان تصمیم گیری و پیش بینی‌های آگاهانه مدیریتی که منجر به اتخاذ تصمیمات مدیریتی بر اساس حدس و گمان بجای تحلیل علمی و منطقی و ناتوانی در انجام پیش بینی های لازم و ایجاد آمادگی برای تغییرات ناگهانی بازار و ریسک های سیستمی.

4- بهره وری پایین و عدم امکان ارزیابی صحیح عملکرد نسبت به اهداف کلان سازمان که نتیجه نبود فرآیندهای بهینه و مدیریت نامناسب منابع خواهد بود.

5- عدم نو آوری و رقابت پذیری پایین که منجر به عدم انطباق با تغییر نیازهای بازار و در نتیجه حذف از بازار خواهد شد.

6- عدم وجود برنامه های مورد نیاز توسعه و بی انگیزگی کارکنان که منجر به سردرگمی و عدم امکان عبور از چالش‌های پیش روی توسعه خواهد شد

 

و مجموع این عوارض در نهایت نه فقط جذابیت سرمایه گذاری در اجرای طرح‌های توسعه را برای سرمایه گذاران کاهش می‌دهد بلکه باعث افول و تضعیف روز افزون سازمان در مقابله با رقبای بزرگ و حرفه‌ای خواهد شد. بنابراین گام نخست راهکار جامع توسعه سازمانی شرکت امیدجوانان که توسط شرکت آتیه راهبرد کارا بعنوان معاونت استراتژیک این شرکت ارائه می شود، پاسخی کامل است برای رفع این موانع و بسیاری موانع دیگر در حوزه استراتژیک که در ادامه به بیان جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت.

 

حوزه‌های اثرگذاری مدیریت استراتژیک شرکت امیدجوانان : 

 

1- سیاست گذاری و استراتژی‌های کلان

مدیریت استراتژیک به تعیین مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های اصلی سازمان کمک می‌کند که این موارد به عنوان راهنمای کلی برای تصمیم‌گیری‌های سازمانی عمل می‌کنند. همچنین مدیریت استراتژیک به تعیین اهداف و مسیر کلی پروژه‌ها کمک می‌کند که این امر باعث می‌شود پروژه‌ها در راستای اهداف کلان سازمان قرار گیرند.

 

2-توسعه : بواسطه پیش بینی و تدوین مدل توسعه متناسب با شرایط و جایگاه فعلی، تعیین و تشریح ابزارها، الزامات و فرصت‌های مورد نیاز، توسعه سازمانی بسیار سریعتر و اصولی تر محقق می‌شود.

 

3- جذب سرمایه : مدیریت استراتژیک باعث افزایش شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرای پروژه‌ها می‌شود که این امر به بهبود پاسخگویی و افزایش اعتماد ذینفعان منجر می‌شود.

 

4- مدیریت منابع : با استفاده از مدیریت استراتژیک، منابع مالی، انسانی و فنی به طور بهینه به پروژه‌ها اختصاص می‌یابند که این امر باعث افزایش کارایی، راندمان و کاهش اتلاف منابع خصوصا در بحرانها می‌شود.

 

5- تحلیل شرایط و رقابت پذیری : شامل تحلیل عوامل خارجی (مانند شرایط اقتصادی، رقابت، قوانین و مقررات) و عوامل داخلی (مانند منابع و توانمندی‌های سازمان) است. این تحلیل‌ها به سازمان کمک می‌کنند تا فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را درک کنند. همچنین مدیریت استراتژیک به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا به تغییرات محیطی (مانند تغییرات بازار، فناوری، قوانین) به صورت انعطاف‌پذیر و سریع پاسخ دهند. این انعطاف‌پذیری باعث افزایش رقابت‌پذیری سازمان می‌شود.

 

6-  هماهنگی و هم افزایی : با کمک مدیریت استراتژیک، بخش‌ها و واحدهای مختلف سازمان هماهنگ‌تر عمل کرده و هم‌افزایی بین آنها افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که کل سازمان به صورت یکپارچه‌تر و کارآمدتر عمل کند.

 

7- بهبود مستمر و ازارش کارایی : سازمان‌ها با استفاده از مدیریت استراتژیک عملکرد خود را ارزیابی کرده و با مقایسه آن با اهداف تعیین‌شده، اصلاحات لازم را انجام می‌دهند. این امر به بهبود مستمر و افزایش اثربخشی و کارایی سازمان کمک می‌کند.

 

8- مدیریت ریسک‌های سیستمی : با تحلیل محیطی و شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها، مدیریت استراتژیک به مدیریت ریسک پروژه‌ها کمک می‌کند و باعث کاهش احتمال بروز مشکلات غیرمنتظره می‌شود.

 

9- جذب سرمایه : مدیریت استراتژیک باعث افزایش شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرای پروژه‌ها می‌شود که این امر به بهبود پاسخگویی و افزایش اعتماد ذینفعان منجر می‌شود.

 

نتیجه گیری : 

جایگاه و اهمیت مدیریت استراتژیک در سازمانها به گونه ای است که بدون در نظر گرفتن آن، نه فقط امکان توسعه وجود ندارد بلکه بدلیل توسعه و بهینه سازی روزافزون مدل‌های فعالیت رقبای بزرگ، بی تردید شرایط به سرعت به سمت کاهش سهم بازار و در نهایت جذف کامل از بازار و نابودی پیش خواهد رفت در حالیکه با یک تصمیم مدیریتی حرفه‌ای و اصولی می‌توان جلوی وقوع بحران‌های زیادی در این حوزه را گرفت. بدیهی است راهکار مدیریتی توسعه سازمانی شرکت امیدجوانان راه حلی است جامع برای جلو گیری از وقوع تمامی چالش‌ها و بحران‌های حفظ پایداری، رشد و توسعه . 

 

در تماس باشید

آدرس :   مجتمع بین الحرمین ، بلوک A ، طبقه 1 ، واحد A20

تلفن :      1101 333 0902                

ایمیل:     info@omidjavanan.com

شرکت امید جوانان

در صورتیکه به اطلاعات بیشتری درباره مجموعه امیدجوانان، خدمات و یا سرمایه گذاری

نیاز دارید، کارشناسان ما همه روزه آماده پاسخگویی و انجام هماهنگی‌های لازم هستند.